søndag 3. oktober 2010

MAT

Jeg har alltid vært opptatt av miljø og helt fra 70 tallet hvor dette var like mye på agendaen som i dag, har jeg vært medlem av "Fremtiden i våre hender". Det har gått opp og ned med bevisstheten i eget liv, hvor miljøvennlig jeg har levet, men hovedsaken for meg har vært og er, å finne små knep som er litt miljøvennlig og allikevel ikke blir noen hemsko for mitt liv og levne.
Da jeg startet denne bloggen hadde jeg som intensjon å vinkle innleggene mot det å være miljøbevisst. Dere som har fulgt meg vet at det har jeg ikke klart så mye, men nå prøver jeg meg med et "miljøinnlegg".


I Folkevett nr 4 for 2010 har de et stort fokus på mat, og matsvinn. I lederen leser vi "Å sørge for at maten som produseres ikke forsvinner på veien er et betydelig klimatiltak." Hvor mye mat kaster vi i egen husholdning? Jeg har store problemer med å få spist opp alt. Med en "enmannshusholdning" blir et helt brød litt mye, jeg heller ut mye kaffe og posjonspakker i butikkene er ofte litt store. Jeg har , med stort hell, bedt butikker dele posjoner som de har pakket selv, men Nora og Stabburet er litt langt unna.......

Så leser jeg at 1/3 av maten som produseres og selges i Norge og andre vestlige land havner i søppelbøtta, og 80% av dette står private husholdninger for....! Altså forbedringspotensialet ligger hos oss som enkeltmennesker.

Tomatene mine ligger nå i en mørk skuff for å rødme.

Jeg hegner veldig om det jeg har høstet fra egen hage og i skogen. Det blir ikke kastet mye av det jeg ikke har kjøpt i butikken. Det er en egen glede med maten som du har gjort en innsats for å få i hus. Jeg ønsker meg derfor å bli mer sjølberga. 10% kan jo være et mål, men det er ikke lett med kun en byhage. Vinteren må brukes til å planlegge dette litt mer. Imens gleder jeg meg over det jeg har klart, og vil sette som mål å utvikle gode retter med bruk av rester. Det er så mange retter som var en selvfølge på bordet i min barndom, og som nå har gått i glemmeboka. På tide å ta det frem igjen........

Jeg håper flere vil ta opp dette temaet, slik at vi kan gi hverandre ideer for et mer miljøvennlig husholdning.


Tomatene mine fikk et øyeblikk også anledning til å pynte opp på kjøkkenbordet mitt, men de skal tas vare på, slik at de blir gode i salaten.

Ønsker dere alle en god uke, jeg skal ut å sette hvitløken i jorda slik at jeg kan høste min egen neste år.

7 kommentarer:

  1. Jag är inte den som kastar mest mat heller faktiskt och restmiddagar står minst en gång i veckan på menyen. Som svensk är ju pytt i panna en klassiker, där försvinner gammal kokt potatis i ett svups, tillsammans med korv, köttbullar, fläskkoteletter, helgens stek, biffen eller hva det måtte vara. Annars är det blandningsgryta, brukar slänga i de grytrester som är och servera med ris. Fisk är ypperlig i form tillsammans med kokta makaroner och hollandaissås blir det en god gratäng. Så har jag lärt av mormor att det mesta blir gott i ungen under ett täcke av grädde blandat med chilisås, gratinerat med ost. Pannkakor fyllt med rester blir goda crepes, ris är gott till risotte och så är jag vant med att stuva pasta, vit sås med lite riven muskat, mums, till för exempel köttbullar.Eller makaronilåda, också barnas favorit. Soppa blir goda grytor också, fin som basis. Vet du, jag slänger nästan aldrig mat, bara om jag misslyckas och den smakar helt bedrövligt. Min kålgryta ville mannen laga grönsaksoppa av, men den var bara helt enkelt för salt! När det gäller rester förresten har jag aldrig använt gladpack eller folie. Jag har alltid plastburkar i olika storlekar, till och med 50 cl, som är lagom till grädden som blev kvar, höjer smaken på vilken sås som helst.. Det mesta som ligger i mitt grönavfall är skrell från grönsaker, äggskal och kaffesump. De två första borde jag haft hönor till, har det dessvärre inte och kaffesumen hamnar ofta runt rosor. Ja miljösyndar massor, det vet jag, men när det gäller mat har jag nästan rent samvete. De päron du inte får använt till pajer ( som är himla gott, kan lägga ut Flarne parisenne, en av pappas favoriter). Nu älskar jag päron, hermetiserte med Ingefära = barndomsminnen. Men jag har också lärt mig att tar jag med frukten till jobben blir den borta i löpet av en dag :) Kan du förresten inte skiva brödet och lägga det i frysen? Det gjorde jag när jag var ensam i min ungdom, men nu gillar jag också rostat bröd, rätt ner i toasten blir det inte torrt.
    Upps, detta blev många tips, du har säkert många du kan dela med dig av du också.. Själv blir jag alltid retad av mamma för lillmormor, börjar ana varför..

    SvarSlett
  2. Herlig blogg du har:) La oss til som følger!

    Klem:)

    SvarSlett
  3. Hei Nanne :) Takk for koselig kommentar inne hos meg! Veldig kjekt at du la igjen spor etter deg, så fant jeg deg også. Fin blogg du har og inspirerende temaer du skriver om. Deg vil jeg følge videre:) Ha en slott søndagskveld!

    SvarSlett
  4. Hei!
    Koselig blogg du har :) Enig at det er viktig å være miljøbevist!!
    Fine Hollandskrukker hadde du også ;)
    Takk for titten!
    Klem Anette

    SvarSlett
  5. Tusen takk for fine ord om min lille keramikkskål.
    Og så bra at du setter fokus på miljø!
    Du håpet å få se premien jeg har vunnet, og jeg skal selvfølgelig vise den frem når den dukker opp hos meg.

    Ha en herlig uke! :-)

    SvarSlett
  6. For en flott innstilling du har. Tenker også noe på dette, men det ligger nok lenger bak i min bevisthet. Men dette inspirerer meg.

    Ønsker deg en riktig god kveld og uke videre. Masse hilsen Turid

    SvarSlett
  7. Flott innlegg! Jeg linker til siden din i et eget miljøinnlegg. Så flott at vi er flere som forsøker å være miljøbevisste.

    SvarSlett