lørdag 12. mars 2011

FRIHET….DET ER DET STØRSTE

012

Denne uken har det ikke vært mye blogging, slik er det av og til.

Den personen som har gjort mest inntrykk på meg denne uken er forfatterinnen Nawal El Saadawi. Jeg hadde ikke hørt om henne tidligere, men på kvinnedagen gikk det en dokumentar på nrk 2 om muslimske kvinners situasjon med ett ben i vest og et ben i den muslimske verden. (kort fortalt slik jeg opplevde det.) Så kommer denne vakre 80 år gamle kvinnen, med et ansikt så strålende og med så flotte tanker. Hun hadde hatt et aktivt liv som oposjonell i Egypt. Hun hadde vært fengslet for sine politiske aktiviteter, og var blandt demonstrantene i Kairo nå på nyåret. “Jeg er glad for all erfaring, også den negative” sa hun. Noe å tenke på når livet butter….

Nawal El Saadawi

Bildet er lånt på nettet

På onsdag var hun gjest hos Trude på tv2. artikkelen til dette programmet kan du lese her. På spørsmål om hun ikke var redd da hun demonstrerte: “Nei, jeg følte frihet….. og det er det største”

Jeg kommer ikke til å glemme henne så lett, og nå må jeg ut å se om det er mulig å finne noen av hennes bøker…..

Ha en flott lørdag.

8 kommentarer:

  1. Jeg så en del av det programmet og skulle gjerne sett hele.
    Jeg prøver å være litt nøytral på bloggen , men det er ikke alltid like lett.
    Jeg blir overrasket over enkeltes "likegyldighet" når det gjelder historien om vår egen vei til velstand og mangel på forståelse over den kamp kvinner i andre land kjemper !
    Det var rørende å se og høre på samtalen mellom mor og datter også , synes jeg :)
    Lykke til med jakten på boka... og ha en fin lørdag :)

    SvarSlett
  2. Ja, for ei fantastisk dame! Står virkelig respekt av henne :)
    Er helt enig med deg, det bør være en tankevekker for mange :-) Dårlig erfaring og god erfaring er jo med på å gjøre oss mennesker til dem vi er idag- lærer og vokser like mye når livets sti er kronglete.

    Ønsker deg en nydelig helg!

    Klem

    SvarSlett
  3. Hei igjen.
    Jeg tror ikke vi noengang klarer å være helt nøytrale , nei.
    Og det er vel ikke noe poeng i det , heller.
    Jeg har vel kommet fram til at det er som med venner ellers .Vi snakker om det vi har felles.
    Ha en fortsatt god lørdag ;)

    SvarSlett
  4. Ja äntligen lördag, somnade kl åtta på soffan igår... Samfunnsengagerade damer gör intryck och det var tankeväckande ord. Hoppas du finner några böcker. Nu får du njuta frihelgen och solen skiner ju :)

    SvarSlett
  5. Har dessverre ikke hørt denne reportasje, men takk for at du informerer. Det står respekt av slike kvinner.

    Ønsker deg en fin helg med hilsen fra Mimmi-Leone

    SvarSlett
  6. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på Nawal El Saadawi! Har ikke fått med meg disse programmene. Det er så bra med disse sterke kvinnene som går foran og baner vei!

    SvarSlett
  7. En fremmed verden, en fremmed kultur men likevel kan vi identifisere oss med de som kjemper om frihet, fordi vi forstår hva det vil si å være kneblet gjennom det minste samfunnsengasjemnentet - bare å se på TV-reportasjer fra utlandet.

    SvarSlett
  8. Jeg så ikke denne dokumentaren, dessverre. Jeg leste nettopp en serie artikler om kvinner i andre land i Aftenposten Innsikt i anledning kvinnedagen, bl.a. i India og Afghanistan. Det er veldig interessant å se/høre/lese om hvordan kvinner (og menn for den saks skyld) lever sine liv i andre deler av verden. Det gir litt perspektiv på livet.

    SvarSlett