mandag 12. desember 2011

SMØR

Det er virkelig til ettertanke, hvor vant vi er til å få alt. Butikkene våre er alltid fulle av det vi trenger, og ikke trenger…. Men nå…. Vi har manko på smør. Nesten en uvirkelig situasjon, men det får meg til å tenke at alt er ikke så selvfølgelig som vi vanligvis opplever.

005

En kvinne hadde flytt til Norge fra et land øst i Europa. Hun kom til en avsidesliggende bygd og ble overrasket over alle varene i butikken. Hun kjøpte inn i store mengder, etter en stund spurte hun naboen om hvordan de oppbevarte maten. Naboen ble litt i stuss før det gikk opp for henne at den nyinnflyttede var redd det skulle bli tomt i butikkene og dermed hadde hamstret…. En selvfølge for oss er slett ikke en selvfølge for andre.

Jeg  tror vi har godt av å få en tankevekker en gang i blant.

Men når så er, var jeg så heldig å få tak i noe usaltet smør.

003

Etter noen runder i mixmasteren sammen med maldonsalt, ble det nydelig til smørøyet i risgrøten…

009

Og så kom min gamle smørkrukke til heder og verdighet igjen…

Ha en flott adventsuke.

8 kommentarer:

  1. I mange år er vi blitt tutet ørene fulle av at smør er usunt, plantemargarin var tingen. Det har gått helt fint. Men plutselig får alle panikk fordi de ikke får tak i meierismør.
    Gale verden!
    Tror det blir jul likevel, jeg :)

    SvarSlett
  2. Grattis, hva heldig du er da som fått fatt i smør! og nå vet jeg endelig hva for krukke det er jeg har i skapet, en smørkrukke altså. Tenker det kommer smake godt. Skal jeg gå igang så får det nok bli av fløte, annet er ikke å få..
    God bedring kjære du, savnet deg idag :)

    SvarSlett
  3. Ja, det er utrolig mye vi tar for gitt her i landet. Selv har jeg vært på helgetur til Tyskland i helgen og har fått med meg et par pakker smør derfra :)

    SvarSlett
  4. He he jeg må nesten le litt av denne 'smørkrisa' - jeg har enda ikke mangla noe jeg ;-)

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  5. Ja man skal ikke tage noget for givet, håber grøden smagte!

    Klem Helle

    SvarSlett
  6. Det blev smör här i huset också, inspirerad :)
    Men var har dina pulsvärmare tagit vägen??
    Ha en fin start på veckan :)

    SvarSlett
  7. Vel, jeg må innrømme, jeg har et par pakker smør i kjøleskapet,, fremdeles.

    Ønsker deg en riktig god jul!

    SvarSlett
  8. Vil blot ønske dig og din familie en glædelig jul Nanna!

    Klem Helle:-

    SvarSlett