fredag 31. juli 2015

Hyttetur, miljøvennlige dager







004


Jeg og dattern kom opp på hytta i vår nye hybrid bil. Vi har sameie på bil, det har vi hatt i 7 år, og det har fungerer meget bra. Vi prøver jo å være miljøvennlige. Vel, hytta har ikke innlagt vann ei heller strøm. I tillegg har vi ikke mobildekning. Ved gode forhold kan vi ta imot meldinger i vinduskarmen vendt mot vest..


Her skulle jeg være i 10 dager. deilig bjørkeved under hytta og vann i bekken skulle bidra til et miljøvennlig liv.


Dagene starter med å fyre opp i kjøkkenovnen. Varme opp vaskevann og koke kaffevann på ovnen uten bruk av gass eller strøm er vel et godt bidrag…. Men for å få ovnen varm nok måtte det kjøkkenved til. Godt jeg har trent styrke i hele vår. Det går mange pinner i ovnen for å få varme. Jeg hadde med meg halvstekte rundstykker. Ingen ting er som ferske bakevarer til frokost, og kjøkkenovnn er varm nok til å steke disse også. Første dagen satte jeg uret på 6 minutter. Visste ikke hvor varm ovnen kunne bli. Best å være føre var. Åpnet ovnen på signal fra uret. Rundstykkene var svarte. de neste dagene ble de tatt ut etter 4 minutter, men siste dagen var ikke 4 minutter nok. Jeg hadde ikke hogd nok kjøkkenved.




046


Men hvor miljøvennlig er all den tykke plasten rundt alle disse rundstykkene? Ikke så miljøvennlig alikevel? Neste år må jeg lage egne halvstekte…..




2 kommentarer:

  1. Idyllisk sted :) Det er ikke bestandig man lykkes helt med miljøsynspunktet men det hjelper å gjøre mye, og det gjør du. Jeg er enig, all den plasten til ingen nytte på maten..

    SvarSlett
  2. Nå har jeg gått til innkjøp av Bee's Wrap. Vil prøve noe som erstatter plasten. Plasten er vel en av våre største fiender nå. Nanne

    SvarSlett