tirsdag 6. april 2010

Ordet


Dette bilde hang over sengen min på et hotell i Edinburg.
Er det ikke nydelige farger?


Ordet som jeg trenger å bli minnet på denne uken er: når du ikke får andre til å forstå ditt argument, må du prøve å forstå deres. Det er et arabisk ordtak, og sier meg at det er bedre å bruke energi på å forstå andre enn å bruke energi på å overtale dem til noe annet. For meg betyr det at jeg må lytte mer enn å prate.

Ikke dumt!

Ofte i diskusjoner sitter man å forbereder neste innlegg istedenfor å høre hva den andre sier. Da snakker man ofte forbi hverandre og ikke med hverandre. Det handler om respekt: se om igjen!


Når jeg klarer å gjennomføre dette lærer jeg mer i diskusjonen, for det jeg sier selv kan jeg jo fra før. Vi vil alle utvikle oss videre, og dette er kansje den enkleste veien for mer lærdom.



Jeg bare undrer........






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar